Kunne du tenke deg å utforske lys og lyd i en kunstnerisk kontekst? Nå har du mulighet til å jobbe og utforske sammen med to ledende kunstnere på feltet!

I samarbeid med DEMO-kollektivet har vi invitert lyskunstner HC Gilje og lydkunstner Justin Bennett til å utvikle ny kunst sammen med en gjeng utvalgte unge kunstnere.

I løpet av en arbeidsintensiv uke vil et nytt arbeid skapes sammen, og du har nå mulighet til å søke plass. Workshopen er gratis / Lunsj er inkludert

Søk plass:
– For unge kunstnere (18-24 år) i startfasen av sin karriere
– Søknad: fortell litt om deg selv og dine interesser, og fortell hvorfor du ønsker å delta?
– Søknadsfrist er 10. september 2023

 

Prosjektet heter Startrom. Det er en årlig festival som løfter frem unge kunstnere som alle er i en startfase av sine karrierer. Det er både en inngang til et hyggelig miljø, og et rom for å prøve ut nye idéer. Prosjektet er et samarbeid mellom kunstnernettverket DEMO-kollektivet og Buskerud Kunstsenter.

_______________________________________

Om kunstnerne som holder workshop`en:

HC Gilje (1969) beveger seg som kunstner mellom installasjon, eksperimentell video, live performance og scenografi. Gilje har en internasjonal karriere bak seg med en rekke utenlandsopphold, han har blant annet samarbeidet med musiker Maja Ratkje og bidratt i flere teater- og danseproduksjoner. Giljes pågående prosjekt “Conversations with Spaces” utforsker vår oppfatning av endring og transformasjon mellom de flyktige mediene lys, projeksjon, lyd og bevegelse i møte med fysiske strukturer. Gilje har presentert sitt arbeid gjennom forskjellige arenaer over hele verden: på konsertlokaler, teater- og kinolokaler, gallerier, festivaler. Han samarbeider også med andre om teaterproduksjoner som senest Nye Krigere, Pål Bøyesen og Future Daughter/Øystein Fjeldbo, ved Rosendal Teater i Trondheim Mars 2021, der Gilje stod for lysdesign og video og scenografi. HC Gilje har også presentert sine arbeider gjennom flere internasjonale DVD-utgivelser, inkludert 242.pilots live i Bruxelles på New York-etiketten Carpark og Cityscapes on the Paris -merke Lowave. Han var medlem av video-impro-trioen 242.pilots, og var også den visuelle motoren til dansekompaniet Kreutzerkompani. Siden 2005 har Gilje fokusert mest på installasjonsverk som er fundert i projeksjon, lys og lyd. Han har her vært opptatt av skjæringspunktet mellom lys og fysiske strukturer, skaper bevegelse ved hjelp av rom og gjenstander, og går i dialog med rom ved hjelp av sine skreddersydde digitale verktøyer. Hans arbeider er vist verden over, og noen av hans seneste separatutstillinger har vært på Woodstreet Galleries (Pittsburgh, USA, 2012), IMAL (Brussel, Belgia, 2011) og Galleri 21 (Malmö, Sverige, 2010). Hans arbeid har vært vist på utstillinger som «The Dark Universe», Sonic Acts/NASA (Amsterdam, Nederland, 2013), «Total City», Institut Valencia d’Art Modern (Spania, 2012), og den 1. Brussels Biennial (Parc Sportif, Rabat, Marokko, 2008).

http://hcgilje.com/

Justin Bennett (UK, 1964, based in The Hague) works with sound and image. Trained in sculpture and electronic music, he uses drawing, video, sculpture, and a diverse array of sound forms in his research. One recurrent theme is our experience of architecture, urban development, and the (un)built space. He employs sound in order to render it audible as well as palpable: in his work, listening carefully provides a radically different way of seeing and experiencing. Bennett’s recording of sound is comparable with the shooting of video. He uses various microphones to change perspectives – like camera lenses. The microphones – the listener’s points-of-hearing – move through a city, a street, a windy Russian tundra, or the different-sounding spaces of a building.

In many of Bennett’s works and installations sound is complemented by video images that affect the experience of the visitor differenty again. In some of his research projects the audiovisual material is juxtaposed with voice-overs and drawings, mapping space, movement, sound, magnetic fields, and so forth, through language and diagrams. Thus a reciprocity is created between various forms of expression: a drawing or a text can be a score; and sound and image become ways of drawing and writing.

This way, Bennett’s work is also a research into sound and image as specific media, and an exploration of the ways in which they can be used and experienced. His way of working sparkles unexpected complementarities, synaesthetics, collisions and manipulations of the mind. Bennett regularly gives lectures, hosts workshops, produces soundtracks for filmmakers and is a founding member of the performance group, BMB con.
http://www.justinbennett.nl/